Oktober 2024
Mörkret tätnar och löven faller, då är det dags att vinterkonservera landets alla ”sommarbroar”, ett viktigt jobb så att ömtålig utrustning inte utsätts för vinterns alla påfrestningar.
Ett ämne som faktiskt debatterades friskt under det konvent BUS besökte i New Orleans i oktober, på andra sidan Atlanten ansåg vissa att det inte gick att köra Hydrauliska broar i vinterklimat, vilket det bevisligen gör, det finns olika åsikter om det mesta på vår jord. Konventet anordnas av en branschorganisation vid namn ” Heavy Movable Structures” HMS och återkommer vartannat år, fantastiskt trevligt och lärorikt att få vara en del av ett event där alla verkligen jobbar med exakt samma saker som vårt kära BUS, ett ställe för Bronördar… 😊
Även denna månad har gett utdelning i form av nya kontrakt och optionsutlösningar, bla har vi fått förtroendet att sköta manövreringen av en rad olika broar i Stockholmsregionen som förvaltas av Trafikverket, bla Nockebybron som måste fungera för att Kung Carl Gustav skall kunna ta sig till fastlandet torrskodd.
Vi har även vunnit upphandlingen på Drift och Underhåll av den så kallade Globen Skyview som sträcker sig upp över Avicci Arenas runda kupol, inget för höjdrädda.
Ytterligare uppdrag som tillkommit är Drift och Underhåll av nya Hamnbron i Norrköping som vi även var med och byggde 2023, vi tackar Norrköpings kommun för visat förtroende.
Även Trafikverket har bidragit med ett uppdrag gällande Nätverksflytt för de öppningsbara broarna i Göta Älvdalen, apropå Nätverk har vi nu dessutom uppdaterat vårt eget sådant med servrar, datorer och skrivare både på HK i Trollhättan och ute i landet på våra övriga etableringar.
Det händer mycket nu….